Jak wygląda praca w obsłudze klienta?
Data publikacji 18 kwietnia 2022
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak wygląda praca w obsłudze klienta. Wbrew pozorom jest ona bardzo wymagająca. Nie ujmuje to jednak jej atrakcyjności. Zanim się jej podejmiemy, warto wiedzieć, czego dokładnie dotyczy. Pojęcie obsługi klienta jest szerokie. Właśnie dlatego praca na tym stanowisku jest bardzo różnorodna. To czym doradca będzie się zajmował, zależy od rodzaju firmy. Powyższe stanowisko zazwyczaj kojarzone jest z osobą pracującą w sklepie. Istnieją jednak inne obszary, w których specjalista ds. obsługi klienta może się rozwijać. Sprawdźmy zatem, czego powinniśmy się spodziewać w pracy jako doradcy klienta na poszczególnych stanowiskach.
Obsługa klienta – gdzie znaleźć pracę?
Jak już wcześniej wspominaliśmy, praca w obsłudze kupujących jest rozmaita. Zatrudnienia jako doradca klienta najlepiej szukać na specjalnych portalach dotyczących tej tematyki. Dzięki temu zaoszczędzimy sporo czasu, ponieważ w jednym miejscu jest wiele ofert. Dużo osób chcąc podjąć pracę w konkretnej firmie wysyła aplikacje za pośrednictwem ich strony internetowej lub maila. Zdarza się również, że potencjalni pracownicy osobiście przynoszą CV do przedsiębiorstwa, czy też sklepu.
Jak wygląda praca w obsłudze klienta? – praca w sklepie
Doradcy klienta najczęściej są spotykani w sklepach. To właśnie tam kupujący zmagają się z dylematem, na jaki produkt postawić i dlaczego. Osoby odpowiedzialne za obsługę konsumentów mają za zadanie pomóc w odpowiednim wyborze.
Oprócz doradzania klientom, jest wiele innych obowiązków, których często się nie zauważa. Nie są one wymagane zawsze.
Pierwszym z nich jest rozłożenie asortymentu. Wszystkie produkty znajdujące się w sklepie zazwyczaj układane są przez doradców klienta. Dotyczy to również bardzo popularnych manekinów. Ich ubiorem zajmują się doradcy klienta.
Kolejną funkcją jest dbanie o schludny wygląd pomieszczenia. W małych sklepach to właśnie osoby odpowiedzialne za obsługę klienta troszczą się o ich czystość.
Kolejnym zadaniem powierzonym doradcom jest rozmieszczenie plakatów, informacji o promocjach oraz cen. Spotykamy je niemal na każdym kroku, a pewnie niewiele osób zastanawia się, kto jest odpowiedzialny za ich ekspozycję.
Niejednokrotnie opiekunowie klientów zajmują się także obsługą kasy fiskalnej. W związku z tym, ich zadaniem jest również zdawanie raportów np. dziennych.
Jak wygląda praca w biurze obsługi klienta?
Ostatnio popularność zyskuje praca w obsłudze klienta z biura. Osoba na tym stanowisku nazywana jest zazwyczaj konsultantem. Obowiązki są oczywiście rozmaite, zależą od rodzaju zatrudnienia.
Jednym z nich jest pomoc klientom w ewentualnych problemach. Przykładowo podczas składania zamówienia na stronie internetowej, czy też w trakcie jego dostawy. Wsparcie może odbywać się za pośrednictwem rozmowy telefonicznej lub korespondencji mailowej.
Kolejnym zadaniem doradców jest przedstawienie aktualnej oferty oraz odpowiednie dopasowanie do potrzeb zainteresowanego.
Konsultanci często są odpowiedzialni za uzgadnianie korzystnych warunków np. przebiegu realizacji zamówienia.
Aby doradca klienta mógł sprawnie i skutecznie wykonywać swoje obowiązki, musi współpracować z innymi działami w przedsiębiorstwie.
Niejednokrotnie konsultanci odpowiedzialni są za prowadzenie odpowiedniej dokumentacji (np. wystawianie faktur, korekt sprzedażowych w systemie) oraz jej archiwizację.
Jak wygląda praca w obsłudze klienta? – specjalne wymagania w pracy
Osoby zadające sobie pytanie, jak wygląda praca w obsłudze klienta, nawet nie zdaje sobie sprawy, jak wiele wymagań w niej obowiązuje. Wcześniej wymieniliśmy te najpopularniejsze, bardziej ogólne. Jednak istnieją również szczegółowe wytyczne, co do obsługi klienta. Wszystko zależy od firmy, w której pracujemy oraz standardów w niej panujących. Jednak niezależnie od tego, w jakim miejscu jesteśmy zatrudnieni, wymagana lub mile widziana jest specjalistyczna wiedza na dany temat. Zobacz oferty: https://www.gowork.pl/praca/obsluga-klienta;st/warszawa;l.
Przykładowo w miejscach oferujących kosmetyki, doradca powinien umieć odpowiednio je dobrać. Sytuacja wygląda podobnie w sklepach z elektroniką oraz sportowych i nie tylko. Jest tam mnóstwo specjalistycznego sprzętu, obuwia, czy też odzieży. Może to przytłoczyć kupujących. Sprzedawcy powinni mieć pewną wiedzę w tym zakresie. Dzięki temu będą mogli skutecznie doradzić w zakupach.
W zależności od rodzaju miejsca, w którym pracujemy, wymagane jest określone zachowanie oraz ubiór. W butikach oferujących np. garnitury zazwyczaj obowiązuje elegancki kostium oraz znajomość zasad savoir-vivre’u. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w sklepach streetwearowych. Pracując tam, pracodawcy zazwyczaj oczekują luźnego stroju i podejścia do konsumenta.
W niektórych firmach od doradcy wymagane jest również poinformowanie o czymś klienta. Może to być przykładowo przedstawienie oferty promocyjnej, korzyści płynące z aplikacji, rozkład sklepu (gdzie są rzeczy damskie, męskie lub dziecięce) i wiele innych.
Niezależnie od przedsiębiorstwa i rodzaju kontaktu z konsumentem (bezpośredni, telefoniczny lub mailowy), należy zawsze budować pozytywne relacje z klientem. Dzięki temu wizerunek firmy oraz doradcy będzie zyskiwał w oczach kupujących.