Czy darmowy blog się opłaca?
Data publikacji 15 października 2021
Jeszcze do niedawna blogi stanowiły coś w rodzaju internetowych pamiętników, w których właściciele opisywali swoje życie. Obecnie w internecie nowe blogi pojawiają się jak grzyby po deszczu. Dla wielu osób są one sposobem na podzielenie się swoją wiedzą, opisanie swoich doświadczeń czy poglądów. Osoby, które decydują się na założenie swojego pierwszego bloga, bardzo często zastanawiają się, czy darmowy blog jest dobrym rozwiązaniem.
Czy darmowy blog jest opłacalny?
Jasno trzeba powiedzieć, że blogi darmowe tak naprawdę zupełnie darmowe nie są. Jest to narzędzie udostępnianie przez kogoś w konkretnym celu – bardzo często zarobkowym. Dlatego blog darmowy jest tylko pozornie – w sytuacji, kiedy stanie się on popularny i zacznie na siebie zarabiać – mogą na nim pojawiać się wyskakujące reklamy.
Osoba pisząca na blogu nie czerpie z nich żadnego zysku – trafia on do kieszeni właściciela platformy, na której powstał blog. Trzeba mieć świadomość tego, że takie wyskakujące reklamy potrafią być bardzo irytujące dla czytelników bloga i w efekcie mogą przyczynić się do jego zmniejszonej popularności
Bardzo często są te reklamy bardzo agresywne, które ciężko zamknąć, pojawiające się w ogromnych ilościach. Dlatego nieświadomie bardzo często właściciele blogów decydujący się na darmowe narzędzia, fundują swoim czytelnikom taki właśnie horror.
Jasno trzeba powiedzieć także, że darmowy blog nakłada na właściciela pewnego rodzaju ograniczenia. Bardzo często limitowane są na nim ilości zdjęć, ich pojemność, ilość filmów wideo bądź też sam wygląd strony. Właściciel darmowego bloga nie może umieszczać na nim własnych reklam, i nie zmodyfikuje szablonu według własnego pomysłu, a także może mieć problemy z wgraniem bardzo przydatnych narzędzi.
Zawsze trzeba nastawić się na to, że blog może stać się popularny, a wtedy platforma, na jakiej jest umieszczony, zostanie jego największym ograniczeniem.
Czy zmiana darmowego bloga na płatnego się opłaca?
Bardzo wiele osób decyduje się na założenie bloga na darmowych platformach, a następnie przeniesienie go na płatne hostingi, kiedy zdobędzie już popularność. Niestety, bardzo często w tej sytuacji okazuje się, że całą rynkową pozycję należy budować od zera. Blog znika z wyszukiwarki Google, ponieważ jest traktowany jako nowo powstała strona. Tak naprawdę przeniesienie bloga to utrata popularności w internetowych wyszukiwarkach, co może przełożyć się na to, że pewna część czytelników nie powróci nigdy.
Niemniej jednak, opłacenie własnego hostingu i wykupienie własnej domeny jest opłacalne, ponieważ z reguły nazwy tego typu blogów brzmią bardziej profesjonalnie. Osoby, które chcą sprawiać poważne wrażenie, mogą zupełnie przeciwnie wypadać oczach klientów, którzy zobaczą domenę darmowego bloga. Płatne domeny wpływają na wiarygodność twórców i sprawiają pozytywne wrażenie w oczach czytelników.
Jaki jest koszt płatnego bloga?
Osoby które chcą stworzyć bloga, mogą się poczuć uspokojone – koszt płatnego bloga wcale nie jest tak duży, jak mogłoby się wydawać. Na początek trzeba opłacić własną domenę – która jest jednocześnie nazwą bloga. Cena za pierwszy rok jest z reguły niska i wynosi maksymalnie 15 zł. Coroczne odnowienie licencji na domenę to koszt maksymalnie 200 zł. Śmiało można więc powiedzieć, że jest to zaledwie kilkanaście złotych miesięcznie.
Sam hosting to wydatek także niewygórowany. Warte uwagi oferty można znaleźć na rynku w cenie już 50 zł za rok. Jeśli chodzi o wykonanie strony bloga, to może być to nieco droższe. Na szczęście niektórzy twórcy potrafią konfigurację szablonów wykonać samodzielnie, co wiąże się ze sporymi oszczędnościami.